LA MEMÒRIA DE LES ARTS EFÍMERES : un viatge a la història de les arts escèniques del segle XX a Catalunya.

El dissabte 18 de maig de 2019 al vespre es va celebrar la Nit dels Museus a Barcelona.  Dins de la variada oferta expositiva, vaig escollir la visita guiada a La Memòria de les arts efímeres, l’exposició permanent que recull la història del teatre català del segle XX a través de 10 moments cabdals.

Aquesta exposició, que podeu visitar lliurement a la seu de l’ Institut del Teatre, està formada per panells explicatius acompanyats per elements escenogràfics que pertanyen a la col·lecció del Museu de les Arts Escèniques.

De la Terrra al Sol, de Francesc Soler i Rovirosa

L’exposició, organitzada de manera cronològica, s’inicia amb una gran imatge de l’escenografia de Francesc Soler i Rovirosa, titulada De la Terra al Sol, de 1879, inspirada en el Viatge a la lluna, de Jules Verne.  Soler i Rovirosa va ser un escenògraf  barceloní que va renovar l’escenografia del teatre català cap el realisme a finals del segle XIX. El següent espai està dedicat a un alumne seu,  l’escenògraf Oleguer Junyent que va destacar per les seves escenografies d’obres de Wagner, que aleshores triomfava a la programació lírica del Gran Teatre Liceu.

 Carmen Tórtola Valencia, va ser una ballarina rupturista que va innovar en la dansa espanyola. Ballava amb una tècnica natural influenciada per danses orientals, índies, africanes o àrabs que ella mateixa va investigar en els incomptables viatges i lectures que va realitzar durant el primer terç del segle XX. El Museu conserva una important col·lecció de vestits, quadres, fotografies i documents. Al fons de reserva hi trobem un quadre de la Tórtola Valencia, que va ser coneguda per ser la imatge de Myrurgia i la seva línia de sabons “Maja” de l’època.

Escenografia de Terra Baixa, d’Àngel Guimerà, dissenyada per Fabià Puigserver pel Teatre Lliure, l’any 1991.

Àngel Guimerà és l’autor teatral més internacional  de la història del teatre català i ha merescut un espai propi a l’exposició.  Es diu que Lluís Homar va decidir dedicar-se al teatre després d’haver llegit Terra Baixa. L’exposició ens presenta dues maquetes d’escenografies per a Terra Baixa dissenyades per Fabià Puigserver per al Teatre Lliure. La primera maqueta data de 1975 i la segona de 1990.

Marionetes de fil de H.V Tozer.

El Museu de les Arts escèniques disposa d’una completa col·lecció de marionetes de diferents èpoques.  H.V. Tozer,  va ser un constructor uruguaià de marionetes i professor de l’ Institut del Teatre  entre 1973 i 1990 que va donar al museu la seva col·lecció de complexes marionetes de fil.  A l’exposició hi trobem dues excel·lents peces construïdes durant els anys 40 del segle passat.

Cartell de Josep Pla-Narbona per a l’estrena de Ronda de mort a Sinera, de la Companyia Adrià Gual, 1965, Teatre Romea, Barcelona

Un  dels moments més importants de la història del teatre català va ser la posada en escena de Ronda de mort a Sinera, de Salvador Espriu per la Escola d’art dramàtic Adrià Gual, l’any 1965, al Teatre Romea. Aquest espectacle va significar una fita pel canvi cap a nous i renovadors llenguatges teatrals  propiciats pel final de la dictadura del general Franco.

Vestuari de Lídia Azzopardi per a l’espectacle Useless…

Abans de baixar a visitar el fons de reserva, acabem la visita amb els espais dedicats a les companyies Dagoll Dagom (1978), amb una reproducció fidel de la maqueta de l’escenografia d’ Antaviana de l’escenògrafa Montse Amenós, obra basada en un conte de Pere Calders ; l’espai dedicat a documentatació d’espectacles de la Fura dels Baus, companyia que va revolucionar les arts escèniques els anys 90;  i peces del vestuari renovador de la companyia de dansa contemporània Gelabert-Azzopardi per a l’obra Useless…, de l’any 2000, dissenyades per la pròpia Lídia Azzopardi, professora de l’Institut del Teatre.

Fotografies, vestits, titelles i documents del fons de reserva del Museu de les Arts Escèniques.

La Nit dels Museus ens permet visitar excepcionalment el fons de reserva del museu, situat al soterrani de l’edifici. El fons consta d’elements utilitzats per a la posada en escena d’espectacles com vestuari teatral, sabates i complements, així com elements tan diversos com estris de mag o col·leccions de maquetes d’aficionats a la òpera.

Els elements de la col·lecció han arribat al fons de formes ben diferents: alguns han estat donats per els propis artistes, com la cantant lírica Victòria dels Àngels,  i d’altres han estat adquirits pel Museu, d’acord amb la política d’adquisicions, per documentar de manera exhaustiva la història de les arts escèniques a Catalunya.

Tots els elements i documentació estan catalogats i digitalitzats en el repositori del Museu de les Arts escèniques, facilment accessible a qualsevol persona interessada a conèixer la història del teatre català a la pàgina web Escena Digital.

Video resum de l’exposició permanent La Memòria de les Arts efímeres, al Museu de les Arts Escèniques.

Hi ha 2 comentaris

Deixa un comentari