EL PASSATGE INSÒLIT : Les arts del firaire a Santa Coloma de Gramenet

(I).  La història d’un festival d’arts de carrer únic a Catalunya

Fotografia @juanjomarinteatre
  1. Què és el Passatge Insòlit?
  2. Història d’una idea
  3. Els espais del Passatge: el Museu Torre Balldovina.
  4. La consolidació d’un projecte.
  5. L’Excèntrica i el passatge
  6. El finançament del passatge.
  7. El futur del passatge

Andreu Banús i Juanjo Marín, entrevistats per @enlladelescena, l’octubre de 2019.
  1. Què és el Passatge Insòlit?

El Passatge insòlit neix l’any 2006 amb l’ objectiu recuperar la idea de fira d’atraccions,  amb l’ ambient tradicional de principis del segle XX, i retre homenatge a les arts tradicionals del firaire.

En el passatge hi trobem propostes d’espectacles de fira,  com  les atraccions,  els espectacles curts, de carrer o petita carpa, i espectacles de format més llarg dirigits a públic familiar i adult però sempre emmarcats dins de les arts del firaire.

El seu director, l’Andreu Banús ens diu del passatge “fa una revisió de l’imaginari de la fira i una reivindicació de la contemporaneïtat”. El Passatge és, doncs, un espai on trobem les clàssiques atraccions de fira construïdes amb materials reciclats però que  inclou espectacles innovadors, que incorporen les darreres tecnologies a les arts escèniques.

Anunci del Passatge a la Plaça de la vila. Fotografia @enlladelescena.

2. Història d’una idea.

El Passatge Insòlit va néixer l’any 2006 com un encàrrec de l’Ajuntament de Santa Coloma a l’Associació Denominació d’Origen Santa Coloma (D.O.S.C), que l’any 2005 va iniciar el projecte de crear un festival d’arts del firaire produït per les companyies teatrals colomenques dins de la programació de la festa major de la ciutat.  Des dels seus inicis i, a diferència d’altres fires, la proposta del Passatge es caracteritza per estar dirigida per un equip artístic que anteposa la qualitat de les propostes escèniques per damunt de tot.


Actualment la direcció artística del passatge està formada per l’Emma Escolano, en Jaume Baliarda, la Berta Nuñez i l’Andreu Banús, a més del cap tècnic, l’Antonio Buil. En Juanjo Marín, director de l’Excèntrica, és la mirada fotogràfica del Passatge, a més  d’un equip de voluntaris i col·laboradors, anomenats Passatgers i Passatgeres.

Fotografia @juanjomarinteatre

3. Els espais del Passatge : El Museu Torre Balldovina

El Passatge s’ha ubicat des de sempre en el jardins del Museu Torre Balldovina, on les carpes i les atraccions hi troben un emplaçament idoni. En Juanjo Marín, ens diu que la Torre, amb les seves instal·lacions i jardins “dóna al passatge l’estètica retro de poblat de fira que el fa únic a Catalunya”.

Fotografia @juanjomarinteatre

4. La consolidació d’un projecte

Des de 2006 i fins el 2011, el passatge va formar part de la programació de la festa major d’estiu, amb gran èxit. Això va permetre que, a partir de 2012, el Passatge s’independitzés com a festival amb entitat pròpia, canviant les dates de l’estiu pel darrer cap de setmana del mes d’octubre.

L’any 2012  l’Ajuntament de Santa Coloma i la direcció del Museu de la Torre Balldovina, van decidir convertir el Passatge Insòlit en cicle festiu: durant la Festa Major es fa el  UAU! Circuït d’espectacles que et deixaran amb la boca oberta,  que ha esdevingut l’espai familiar de la Festa Major, mentre que el festival es va convertir en el Passatge Insòlit.

El passatge també  s’ha encarregat fins ara de dinamitzar la Nit dels Museus, a mitjans de maig, amb les Nits del Pas­satge.

Des de l’any 2014 el Passatge Insòlit es va incloure dins el Directori General de Fires i Festivals de Catalunya, de la Generalitat de Catalunya. A més, el Passatge forma part de la  Plataforma Arts de Carrer, una associació  que aplega festivals, fires i mostres que es fan a Catalunya i que tenen les arts de carrer com a principal eix conductor de la seva programació.

5. L’Excèntrica i el Passatge

La productora colomenca  L’Excèntrica  col·labora estretament amb el Passatge, on presenta espectacles produïts per a l’Insòlit però que després han tingut continuïtat en teatres i festivals de Catalunya amb gran èxit. Fins a dia d’avui, l’excèntrica hi ha presentatTragicomèdia i Duel.

Fotografia @juanjomarinteatre

6. El finançament del passatge

El festival es finança principalment amb pressupost municipal, però compta també amb recursos de la Generalitat de Catalunya, la Diputació d Barcelona. El patrocini privat col·labora amb les banderoles publicitàries i els recursos propis de la venda d’entrades. Enguany, el pressupost del passatge ha ascendit a 60.000 euros, doblant el pressupost del primer festival que l’any 2006 només comptava amb 30.000 euros de finançament municipal.

7. El futur del passatge

Les perspectives de futur del Passatge són molt prometedores. El festival està plenament integrat dins del cicle festiu de Santa Coloma i els seus ciutadans cada any l’esperen amb molta il·lusió.  L’edició de 2019  confirma la bona salut de la fira amb més de 1000 entrades venudes, tot i el canvi d’emplaçament circumstancial a l’Auditori  de Can Roig i Torres

Deixa un comentari